Boty na Splitboard Talks

Omlouvám se, ještě to není hotové... 

Děkuji,

Ota

26 listopad , 2020 — Gara Collective

Hůlky Talks

Model : Leki Guide Extreme V

Typ hole :  Trekking

Grip : Mesh

Konstrukce   Skládací / Z 

 Počet částí : 4

Průměr hole :  16|14|14|14 mm

Materiál hole : Hliník (HTS 6.5) / Carbon Pure (100%);

 Zavíraní  : Speed Lock 2

Délka : Vario-  115 - 135 cm

Talířky : Backcountry

 Délka po složení   42 cm

Hmotnost par  : 520 g

 

Model : Leki Tour Stick Vario Carbon

Typ hole :  Trekking

Grip : Mesh

Konstrukce   Skládací / Z 

Počet částí : 4

Průměr hole :  18|16|14|14I14 mm

Materiál hole : Hliník (HTS 6.5) / Carbon Pure (100%);

Zavíraní  : Speed Lock 2

Délka : Vario-  115 - 135 cm

Talířky : Backcountry

Délka po složení   42 cm

Hmotnost par  : 540 g

 

Model : Black Diamond Compactor

Typ hole :  Trekking

Grip : Mesh

Konstrukce   Skládací / Z 

 Počet částí : 4

Průměr hole : 

Materiál hole : Hliník 

 Zavíraní  : 

Délka : Vario -  105 - 125 cm /  115 - 135 cm

Talířky : Backcountry

 Délka po složení   41,5 cm

Hmotnost par  : 588 g

 

26 listopad , 2020 — Gara Collective

Vázání Talks

Jak vybrat splitboardové vázání

S rozvojem splitboardingu se začíná zvětšovat i nabídka splitboardových vázání.

Splitboardový svět se hnul od platformy pro uchycení snowboardového vázání k sofistikovanému vázání, určeném jen pro splitboarding, s možností uchycení na snowboard.

Momentální nabídku jsem seřadil od nejlacinějšího řešení až po vázání co něco stojí, ale fungují.

VOILE platforma 

Nejlacinější řešení jak začít se splitboardem, vlastníte li snowboardové vázání, je pořídit si platformu-redukci od Voile. Na tuto redukci lze přidělat standardní snowboardové vázání.

Toto řešení je staré přibližně 15 let a technicky tomu odpovídá.

Asi nemá cenu tomuto řešení dávat více prostoru.

Pro: cena 

Proti: Váha, technické řešení, všechno už je překonané.

SP  - je výrobce solidních snowboardových vázání, postavených na hliníkové platformě, s možností nástupu do vázání bez nutnosti rozepnout přazky. SP navařením hliníkového profilu, jež je stejný jako na redukci od Voile, vyřešil uchycení ke splitu.

Pro : Možná cena,lepší řešení než Voile, o něco lehčí, ale jinak 

je to stále konvertováné snowboardového vázání do něčeho co jde uchytit na splitboard.

Proti: Váha, technické řešení

Poznámka: Pozor, v krabici s vázaním není dodáváné uchycení pro chození.

Je potřeba pořidi Vole kovové chození.

Union Expedetion - krásně zpracované vázání s top komponenty, jež se zajištuje tyčkou. Union koupil tento systém uchycení od splitboardisty z Innsbrucku. Původní verze byla frézována z hliníkového bloku. Tím, že Union chce toto vázání nabídnout širší splitboardové veřejnosti za přijatelnou cenu, tak ho vyrobil z plastu a to včetně propojení ze splitem.

A tady začíná celý problém tohoto vázání.

Vázání drží na splitu na středovém kolečku a zajištuje se tyčkou.

Tyčka není problém, i kdyz to není komfortní řešení, tak s tím se naučíte fungovat, ale problém je, že tyčka se zajištuje středem kruhu, jež roztahuje lyže splita od sebe,a  to znamená, že vázání dělá přesný opak než by mělo, stahovat lyže k sobě.

Čím větší je tlak do vázání, tím větší je tlak na lyže, tím větší vůle mezi lyžema je, tím víc se vázání hýbe.

Pro: Top zpracování komponentů, cena

Proti: Systém uchycení, váha.

Poznámka: Při chůzi na podpadku se opírá podpora přímo o prkno, doporučuji podlepit gumou.

Spark R&D  - je nejrozšířenější a nejpoužívanější vázání na trhu, dodávané ve třech modelech. 

Jestliže bereme i PRO verzi, což jsou váhově odladěné verze, tak v pěti modelech. 

Všechny modely využívají pro uchycení vůčí splitu puky ( Spark, Voile, Burton), na které se nasouvá SpaRK CNC frézovaný baseplate.

Blaze - solidní splitboardové vázání využívající pro zajištění tyčku.

Tyčka má své příznivce i odpůrce, ale v zásadě to není špatné “analogové” řešení.

Asi bych nedoporučoval méně manuálně zručným jedincům…

Vázání je osazené strapy ze starého modelu Burton Mission. 

ARC a Surge, jsou poslední modely od Sparku.

Mají stejně jako Blaze CNC frézovaná baseplate z jednoho dílu, ale zajišťují se klipem, což je efektivní a pohodlné.

ARC ma odvrtaný baseplate, což šetří váhu, dělá vázání mělčí, ale zároveň tež méně odolné.

Doporučuji do váhy 80kg, nad tuto váhu při seriózním ježdění se ARC již dost deformuje.

Surge je o 51 g na jednom vázání težší, ale je odolný. Má plnou platformu- base plate, tužší patku a tvrdší strapy.

Doporučuji všem, kdo chtějí využívat splita i jako carving snowboard a nebo něco váží. ( 80+ kg)

Pro : Konstrukce, Vaha, Poměr ceny výkon, osazení

Proti : Fixace lyží pod vázáním.

Karakoram je top vázání za prémiovou cenu, jež dokonale stahuje lyže i pod vázáním.

V krabici najdete vše co potřebujete k uchyceni vázání ke splitu, včetně zamykání paty při chůzi.

Toto vázání využívá svou platformu, jež je základem úspěchu.

Dodávají se v plast verzi a v hliníkové frézované CNC verzi.

Plast verze je v podstate snowboardové vázání, jež můžete občas použít pro splitboarding.

Na seriózní chození je dost těžké, ale dá se.

Hliníková top verze propojuje vázání se splitem až na úroveň snowboardu, proto jsou splitboardisti ochotni platit vyšší cenu za toto vázání.

Karakoram deklaruje, že jde o nejlehčí vázání na trhu, to je pravda, jestliže nedáte na váhu všechny díly, včetně inteface.

Když porovnáte váhu všeho co potřebujete k ježdění/chození, stále vyhrává Spark a to předevšim v Pro verzi.

Ano, vázání je drahé, ale splitboardisti, kteří si Karakoram kupují, moc dobře vědí proč za něj tolik platí a určitě ne proto, že je vázání hezké…ale proto, že je to momentálně top řešení na spojení lyží pod vázánim.

Pro : Konstrukce, osazení, 

Proti : Cena, hnoho šroubků, dílu.

26 listopad , 2020 — Gara Collective

Soft Boots VS Hard Boots

Omlouvám se, ještě to není hotové... 

Děkuji,

Ota

26 listopad , 2020 — Gara Collective

Jak vybrat splitboard

Splitboard se v zásadě chová stejně jako snowboard s tím, že se dá rozložit a použít pro pohyb ve volnémterénu. Velmi důležité je, aby splitboard měl aspoň nějaký camber mezi vázáním, který je důležitý propřítlak pásů ke sněhu. Prkna s rockerem se dají použít, ale pouze pro chůzi v prašanu, jinak je plocha,kterou při chůzi zatěžujete, velmi malá a při zatížení pásu dochází k podkluzování.

Když koukám do tabulek a technických detailů splitů, neměl bych zapomínat, že oproti ježdění na snowboardu budu mít s sebou mnohem více výbavy, a tak bych měl přičíst alespoň 5 až 15 kg ke své váze.

Délka prkna je stejná jako u freeride snowboardu, rozhodně nepořizujte krátké prkno, protože ho budete používat jako lyže a při jízdě dolů budete bojovat s těžším batohem.

Delší prkno je zkrátka stabilnější jak prochůzi nahoru, tak pro jízdu dolů. Šířka prkna je zásadní především pro chůzi v tvrdém terénu. Čím širší prkno, tím těžší je ho udržet na hraně při chůzi šikmo svahem.

Jak vybrat splita?

Asi nejzásadnější je při výběru otázka jak budusplitboard využívat.

A. Je to můj první splitboard a nic o tom nevím.

Volil bych directional shape prkno, s měkčím flexem. Měkčí flex bude lépe ovladatelný ve volném terénu. Rockrovaná špička pomůže držet předek prkna nad sněhem. Jestliže je jezdec těžší, je dobré volit tvrdší prkno a to ne kvůli jízdě dolů, ale kvůli chůzi. Měkké lyže se budou kroutit a prohýbat, dojde k odlehčení pásů a tím k prokluzování lyží.

B. Jsem zkušený freeride jezdec a vím, co chci.

1.) Chci jezdit pouze v prašanu a to především v lese. Volil bych měkké prkno s fish tvarem. Dával bych si pozor na to, aby měl split alespoň částečně triax skla. Díky proříznutí bude prkno mít měkčí torzní tvrdost.

2.) Chci jezdit volný terén, prašan. Rozhodně středně tvrdé directional prkno, určitě oceníte i karbon výztuhy, jež dodají prknu výkon. Koukal bych po prknu s konstrukcí s triaxiálním sklem, která zlepší kontrolu na zmrzlých pasážích. Všichni chceme jezdit v prašanu, ale namrznutým pasážím se nevyhneme.

3.) Chodím na dlouhé túry. Sjíždím žleby a mám v batohu plnou výbavu do volného terénu.

Určitě oceníte tvrdší prkno, vyztužené karbonem a to jak v podélném směru, tak příčně. Podélně vám karbon pomůže držet předozadní stabilitu, a to i když vás bude přetáčet těžký batoh. Torzní vyztužení pomůže při nástupu do žlebů, nebo při překonávání vyfoukaných zmrzlých úseků. Základem takového prkna musí být poctivý camber, rockrovaná špička, která udrží špičku splitu nad sněhem a vyřeší mnohé prekérky po cestě dolů. Určitě bych sledoval váhu prkna, jelikož po dvou hodinách chůze začíná být cítit každý gram navíc. Je lepší šetřit energii na jízdu dolů. Doporučuji volit tvrdší, delší prkno než používáte na freestyle, nebo na jízdu po sjezdovce.

Vázání

Dnes už je z čeho vybírat. Doporučuji použít splitboardové vázání a ne adaptéry pro SNB vázání, to je již překonané. Momentálně jsou tři velcí výrobci vázání: Spark, Karakoram, Union.

Nejlacinější vázání Expedetion od Union je dostačující. Systém jištění je pomocí tyčky, což je vedle interfacu jeho největší limitací. Interface slouží k uchycení pro jízdu a bohužel nestahuje lyže k sobě, naopak je roztahuje, což je zásadní problém.

Nejrozšířenější je vázání od Spark, se kterým spolupracují i Burton či Nitro. Toto vázání využívá uchycení pomocí drážky, což je jednoduché a funkční. Puky i lyže jsou při aretaci stahovány k sobě. Pozor: puky-interface nejsou součástí balení vázání, ale vázání je kompatibilní se všemi puky od Voile, Spark či Gara.

Karakoram využívá vlastní interface a má nejúčinnější stažení lyží a uchycení vůči splitu. Nevýhodou je cena a mnoho mechanických dílů. Za mě TOP produkt.

Pásy

Na trhu je mnoho výrobců pásů.

Při výběru je důležité sledovat kombinaci materiálu, váhy a přítomnost membrány u pásů. Levnější pásy membránu nemají, při chůzi na mokrém sněhu se zapaří a přestanou lepit. D oporučuji pásy od TOP značek jako je Pomoca či Montana. Jsou dražší, ale nepřilnavé pásy zkazí celý výlet. 100% mohér – TOP pás do prašanu. Mix mohéru a nylonu je do všech podmínek. Tyto pásy mají větší trakci, ale zároveň nekloužou dopředu tak snadno jako ty z mohéru. Doporučení pro holky: 100% mohér. Těžší jezdec: mix.

Hůlky

Ideální jsou třídílné hůlky a to buď zasouvací do sebe (ty se musí vozit na batohu), anebo takzvané Z, ty se po složení dají  umístit do batohu, což je mnohem bezpečnější. Problém Z systému je jeho náchylnost k poškození.

Crampons-Železo-Mačky

Důležitá součást výbavy každého splitboardisty na delší túry. Jedná se o ocelové zuby, které se vsunou pod vázání a pomáhají při chůzi bokem svahem nebo při překonávání namrzlých úseků. Doporučuji holkám a všem, co se chtějí vyhnout prekérním situacím.

26 listopad , 2020 — Gara Collective