Splitboard se v zásadě chová stejně jako snowboard s tím, že se dá rozložit a použít pro pohyb ve volnémterénu. Velmi důležité je, aby splitboard měl aspoň nějaký camber mezi vázáním, který je důležitý propřítlak pásů ke sněhu. Prkna s rockerem se dají použít, ale pouze pro chůzi v prašanu, jinak je plocha,kterou při chůzi zatěžujete, velmi malá a při zatížení pásu dochází k podkluzování.

Když koukám do tabulek a technických detailů splitů, neměl bych zapomínat, že oproti ježdění na snowboardu budu mít s sebou mnohem více výbavy, a tak bych měl přičíst alespoň 5 až 15 kg ke své váze.

Délka prkna je stejná jako u freeride snowboardu, rozhodně nepořizujte krátké prkno, protože ho budete používat jako lyže a při jízdě dolů budete bojovat s těžším batohem.

Delší prkno je zkrátka stabilnější jak prochůzi nahoru, tak pro jízdu dolů. Šířka prkna je zásadní především pro chůzi v tvrdém terénu. Čím širší prkno, tím těžší je ho udržet na hraně při chůzi šikmo svahem.

Jak vybrat splita?

Asi nejzásadnější je při výběru otázka jak budusplitboard využívat.

A. Je to můj první splitboard a nic o tom nevím.

Volil bych directional shape prkno, s měkčím flexem. Měkčí flex bude lépe ovladatelný ve volném terénu. Rockrovaná špička pomůže držet předek prkna nad sněhem. Jestliže je jezdec těžší, je dobré volit tvrdší prkno a to ne kvůli jízdě dolů, ale kvůli chůzi. Měkké lyže se budou kroutit a prohýbat, dojde k odlehčení pásů a tím k prokluzování lyží.

B. Jsem zkušený freeride jezdec a vím, co chci.

1.) Chci jezdit pouze v prašanu a to především v lese. Volil bych měkké prkno s fish tvarem. Dával bych si pozor na to, aby měl split alespoň částečně triax skla. Díky proříznutí bude prkno mít měkčí torzní tvrdost.

2.) Chci jezdit volný terén, prašan. Rozhodně středně tvrdé directional prkno, určitě oceníte i karbon výztuhy, jež dodají prknu výkon. Koukal bych po prknu s konstrukcí s triaxiálním sklem, která zlepší kontrolu na zmrzlých pasážích. Všichni chceme jezdit v prašanu, ale namrznutým pasážím se nevyhneme.

3.) Chodím na dlouhé túry. Sjíždím žleby a mám v batohu plnou výbavu do volného terénu.

Určitě oceníte tvrdší prkno, vyztužené karbonem a to jak v podélném směru, tak příčně. Podélně vám karbon pomůže držet předozadní stabilitu, a to i když vás bude přetáčet těžký batoh. Torzní vyztužení pomůže při nástupu do žlebů, nebo při překonávání vyfoukaných zmrzlých úseků. Základem takového prkna musí být poctivý camber, rockrovaná špička, která udrží špičku splitu nad sněhem a vyřeší mnohé prekérky po cestě dolů. Určitě bych sledoval váhu prkna, jelikož po dvou hodinách chůze začíná být cítit každý gram navíc. Je lepší šetřit energii na jízdu dolů. Doporučuji volit tvrdší, delší prkno než používáte na freestyle, nebo na jízdu po sjezdovce.

Vázání

Dnes už je z čeho vybírat. Doporučuji použít splitboardové vázání a ne adaptéry pro SNB vázání, to je již překonané. Momentálně jsou tři velcí výrobci vázání: Spark, Karakoram, Union.

Nejlacinější vázání Expedetion od Union je dostačující. Systém jištění je pomocí tyčky, což je vedle interfacu jeho největší limitací. Interface slouží k uchycení pro jízdu a bohužel nestahuje lyže k sobě, naopak je roztahuje, což je zásadní problém.

Nejrozšířenější je vázání od Spark, se kterým spolupracují i Burton či Nitro. Toto vázání využívá uchycení pomocí drážky, což je jednoduché a funkční. Puky i lyže jsou při aretaci stahovány k sobě. Pozor: puky-interface nejsou součástí balení vázání, ale vázání je kompatibilní se všemi puky od Voile, Spark či Gara.

Karakoram využívá vlastní interface a má nejúčinnější stažení lyží a uchycení vůči splitu. Nevýhodou je cena a mnoho mechanických dílů. Za mě TOP produkt.

Pásy

Na trhu je mnoho výrobců pásů.

Při výběru je důležité sledovat kombinaci materiálu, váhy a přítomnost membrány u pásů. Levnější pásy membránu nemají, při chůzi na mokrém sněhu se zapaří a přestanou lepit. D oporučuji pásy od TOP značek jako je Pomoca či Montana. Jsou dražší, ale nepřilnavé pásy zkazí celý výlet. 100% mohér – TOP pás do prašanu. Mix mohéru a nylonu je do všech podmínek. Tyto pásy mají větší trakci, ale zároveň nekloužou dopředu tak snadno jako ty z mohéru. Doporučení pro holky: 100% mohér. Těžší jezdec: mix.

Hůlky

Ideální jsou třídílné hůlky a to buď zasouvací do sebe (ty se musí vozit na batohu), anebo takzvané Z, ty se po složení dají  umístit do batohu, což je mnohem bezpečnější. Problém Z systému je jeho náchylnost k poškození.

Crampons-Železo-Mačky

Důležitá součást výbavy každého splitboardisty na delší túry. Jedná se o ocelové zuby, které se vsunou pod vázání a pomáhají při chůzi bokem svahem nebo při překonávání namrzlých úseků. Doporučuji holkám a všem, co se chtějí vyhnout prekérním situacím.

26 listopad , 2020 — Gara Collective